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Id: ET1-2871 IBECS-Express
Autor: Ros, Laura; Latorre, José M; Aguilar, M José; Ricarte, Jorge J; Castillo, Alejandro; Catena, Andrés; Fuentes, Luis J.
Título: Differences in brain activation between the retrieval of specific and categoric autobiographical memories: An EEG study / Diferencias en la activación cerebral en la recuperación de recuerdos autobiográficos específicos y categóricos: Un estudio con EEG
Fuente: Psicológica (Valencia, Ed. impr.);38(2):347-363, 2017. tab, graf.
Idioma: en.
Resumen: Difficulty in retrieving specific autobiographical memories is known as overgeneral autobiographical memory (OGM). OGM has been related with clinical psychopathology (e.g., depression, schizophrenia, etc.). People presenting an OGM style usually recall more repetitive summary-type memories, so-called categoric memories, (e.g., 'each time I saw her') rather than specific memories (events occurring on a specific day whose duration does not exceed 24 hours; e.g., 'the day I met her'). Differences in brain activation in the search phase of the retrieval process of specific and categoric autobiographical memories are examined using EEG techniques. Fourteen younger adults performed an Autobiographical Memory Task. Results show significant differences in the activation between specific and categoric memories mainly in frontal areas during the 2.5 secondsbefore the memory recovery. Specific memories were associated with an increased activation of the left prefrontal cortex, while brain activation for categoric memories was less intense. These results support the idea that the activation of prefrontal areas is required to facilitate the process of elaborating specific memories

El recuerdo autobiográfico sobregeneralizado (OGM) es la dificultad para recuperar recuerdos autobiográficos específicos. La sobregeneralización está relacionada con la psicopatología clínica (e.g., depresión, esquizofrenia, etc.). Las personas que presentan un estilo de recuerdo sobregeneralizado normalmente recuerdan eventos de tipo repetitivo, denominados recuerdos categóricos (e.g., "cada vez que la veía"), en lugar de recuerdos específicos (eventos ocurridos en un día concreto cuya duración no excede las 24 horas; e.g., "el día que la conocí"). Utilizando técnicas de EEG, se examinan las diferencias existentes en la activación cerebral en la fase de búsqueda del proceso de recuperación de recuerdos autobiográficos específicos y categóricos. Catorce participantes llevaron a cabo una Tarea de Recuerdo Autobiográfico. Los resultados muestran diferencias significativas entre recuerdos específicos y categóricos en la activación cerebral, principalmente en las áreas frontales durante los 2.5 segundos previos a la recuperación del recuerdo. Concretamente, los recuerdos específicos están asociados a un aumento de la activación del córtex prefrontal izquierdo, mientras que la activación cerebral es menos intensa y más difusa en los recuerdos categóricos. Estos resultados apoyan la idea de que es necesaria la activación de las áreas prefrontales para facilitar el proceso de elaboración de los recuerdos específicos
Responsable: BNCS


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Id: 175104
Autor: Bermejo Berros, Jesús; Aierbe Barandiaran, Ana; Oregui González, Eider; Bartau Rojas, Isabel.
Título: The influence of television stories on narrative abilities in children / La influencia de las historias televisivas en las habilidades narrativas de niños/as
Fuente: Psicológica (Valencia, Ed. impr.);39(1):118-141, ene. 2018. tab, graf.
Idioma: en.
doi: 10.2478/psicolj-2018-0006.
Resumen: This research explores the narrative abilities demonstrated by children aged between 8 and 12 in the production of television stories. The results reveal that not all television stories viewed by children foster the informal education process. One type of story, termed narrativizing, enables children to produce coherent stories which clearly articulate the causal, temporal and motivational relations, as well as the means-end structures, the proximal relations of the intrigue and the distal relations of the plot. Other television stories, denarrativizing stories, tend to induce disarrangements and incoherence at all structural levels of the stories produced by children. This in turn hampers the development of their narrative abilities, which are necessary to the correct development of narrative thought. These results indicate the need to exercise social control over this latter type of fictional television narrative, to which children are exposed throughout their development within the framework of informal education

Esta investigación indaga las habilidades narrativas que niños/as entre 8 y 12 años manifiestan al evocar relatos televisivos. Los resultados muestran que no todos los relatos televisivos visualizados por los/as niños/as favorecen el proceso de educación informal. Un tipo de relato, denominado narrativizante, permite a los/as niños/as producir relatos coherentes que articulan adecuadamente las relaciones causales, temporales y motivacionales, así como las estructuras medios-fines, las relaciones proximales del argumento y las relaciones distales de la trama. Otros relatos televisivos, contenidos desnarrativizantes, inducen desajustes e incoherencias en todos los niveles estructurales de los relatos producidos por los/as niños/as. Esto, a su vez, perjudica la construcción de sus habilidades narrativas, necesarias para el correcto desarrollo del pensamiento narrativo. Los resultados plantean la necesidad de ejercer control social sobre este último tipo de productos narrativos de ficción televisiva, a los que se exponen los/as niños/as a lo largo de su desarrollo en el marco de su educación informal
Descriptores: habilidades para la realización de pruebas/psicología
narración
diferencial semántico
-televisión
estudios controlados no aleatorios como asunto
dibujos animados como asunto
motivación
control social informal
Límites: humanos
masculino
femenino
niño
Responsable: BNCS


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Id: 175103
Autor: Edwards, Julianne M; Holmes Finch, W.
Título: Recursive partitioning methods for data imputation in the context of item response theory: a Monte Carlo simulation
Fuente: Psicológica (Valencia, Ed. impr.);39(1):88-117, ene. 2018. tab, graf.
Idioma: en.
doi: 10.2478/psicolj-2018-0005.
Resumen: Missing data is a common problem faced by psychometricians and measurement professionals. To address this issue, there are a number of techniques that have been proposed to handle missing data regarding Item Response Theory. These methods include several types of data imputation methods - corrected item mean substitution imputation, response function imputation, multiple imputation, and the EM algorithm, as well as approaches that do not rely on the imputation of missing values - treating the item as not presented, coding missing responses as incorrect, or as fractionally correct. Of these methods, even though multiple imputation has demonstrated the best performance in prior research, higher MAE was still present. Given this higher model parameter estimation MAE for even the best performing missing data methods, this simulation study's goal was to explore the performance of a set of potentially promising data imputation methods based on recursive partitioning. Results of this study demonstrated that approaches that combine multivariate imputation by chained equations and recursive partitioning algorithms yield data with relatively low estimation MAE for both item difficulty and item discrimination. Implications of these findings are discussed

No disponible
Descriptores: discriminación (psicología)
psicometría/métodos
precisión de los datos
-Simulación
sesgo de selección
interpretación estadística de los datos
gestión de la información/organización & administración
Responsable: BNCS


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Id: 175102
Autor: Alcalá, José A; González, Gabriel; Aristizabal, José A; Callejas-Aguilera, José E; Rosas, Juan M.
Título: Discrimination Reversal Facilitates Contextual Conditioning in Rats' Appetitive conditioning / La inversión de la discriminación facilita el condicionamiento contextual en una preparación de condicionamiento apetitivo con ratas
Fuente: Psicológica (Valencia, Ed. impr.);39(1):64-87, ene. 2018. tab, graf.
Idioma: en.
doi: 10.2478/psicolj-2018-0004.
Resumen: Two experiments were conducted with the goal of exploring the effect of experiencing associative interference upon concurrent learning about conditioned stimuli and contexts in rats' appetitive conditioning. During the first training phase, two groups of rats received a conditioned stimulus (CS1) followed by food, whereas another conditioned stimulus (CS2) was presented alone. During a second training phase, discrimination was reversed in group R, while it remained the same in group D. A new conditioned stimulus (CS3) was concurrently trained followed by food during this second Phase (Experiment 1). Reversal discrimination did not facilitate concurrent conditioning of the new stimulus, but there was a trend towards facilitation of contextual conditioning, measured by magazine entries in the absence of stimuli, that was confirmed in Experiment 2. These results suggest that the interference treatment may facilitate context conditioning under circumstances and with boundaries that are yet to be established

Se realizaron dos experimentos con el objetivo de explorar el efecto de experimentar una interferencia asociativa sobre el aprendizaje concurrente acerca de estímulos condicionados y contextos en condicionamiento apetitivo con ratas. Durante la primera fase de entrenamiento, dos grupos de ratas recibieron un estímulo condicionado (CS1) seguido de comida, mientras otro (CS2) se presentaba solo. Durante la segunda fase de entrenamiento, la discriminación se invirtió en el grupo R, mientras se mantuvo constante en el grupo D. Durante esta segunda fase, un estímulo condicionado nuevo (CS3) fue presentado seguido de comida (Experimento 1). La inversión de la discriminación no facilitó el aprendizaje concurrente acerca del nuevo estímulo, pero sí hubo una tendencia hacia la facilitación del condicionamiento contextual, medido a partir de la respuesta de entrada en el comedero en ausencia de estimulación, que se confirmó en el Experimento 2. Estos resultados sugieren que los tratamientos de interferencia pueden facilitar el condicionamiento contextual en circunstancias y con limitaciones que están aún por determinarse
Descriptores: discriminación (psicología)
conducta de elección
condicionamiento (psicología)
preferencias alimentarias/psicología
conducta apetitiva
-conducta animal
animales de laboratorio/psicología
condicionamiento clásico
Límites: animales
ratas
Responsable: BNCS


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Id: 175101
Autor: Spears, Daniel; Fernández-Linsenbarth, Inés; Okan, Yasmina; Ruz, María; Felisa González, Felisa.
Título: Disfluent fonts lead to more utilitarian decisions in moral dilemas / El tipo de letra difícil de leer (ôdisfluentö) produce más decisiones utilitarias en dilemas morales
Fuente: Psicológica (Valencia, Ed. impr.);39(1):41-63, ene. 2018. tab, graf.
Idioma: en.
doi: 10.2478/psicolj-2018-0003.
Resumen: Previous research suggests that utilitarian decisions to moral dilemmas often stem from analytic, controlled cognitive processes. Furthermore, processing disfluency can trigger analytic thinking and improve performance on tasks that require logic and cognitive reflection. In the present study we investigated how processing fluency affects the readiness with which people give utilitarian responses to both personal and impersonal dilemmas. Participants were presented in two different experimental blocks with dilemmas written in both easy- (fluent) and hard-to-read (disfluent) fonts. We expected that dilemmas written in a disfluent font would be associated with more utilitarian responses. Results supported this prediction, albeit only when the disfluent dilemmas appeared first, showing that participants endorsed more utilitarian actions in the disfluent condition than in the fluent condition across dilemma types. These data suggest that increasing processing disfluency by manipulating the font affects decisions in the moral domain

Investigaciones previas sugieren que las decisiones utilitarias a dilemas morales a menudo tienen origen en procesos cognitivos controlados y analíticos. Se sabe además que el procesamiento disfluente puede inducir pensamiento analítico y mejorar la ejecución en tareas que requieren lógica y reflexión cognitiva. En este estudio se investigó cómo la fluencia de procesamiento afecta a la disponibilidad con la que se dan repuestas utilitarias a dilemas morales personales e impersonales. Se presentaron a los participantes dilemas escritos tanto en una letra fácil (fluent) como difícil de leer (disfluent) en dos bloques experimentales diferentes. Se esperaba encontrar una asociación entre este último tipo de dilemas y respuestas más utilitarias. Los resultados apoyaron esta predicción cuando los dilemas disfluent se presentaron en primer lugar, mostrando que los participantes subscribían más acciones utilitarias en la condición disfluent que en la fluent, tanto para dilemas personales como impersonales. Estos datos sugieren que incrementar la disfluencia de procesamiento manipulando el tipo de letra utilizado afecta a las decisiones en el ámbito moral
Descriptores: principios morales
toma de decisión/ética
función ejecutiva
conducta de elección
-estudiantes/psicología
pruebas psicológicas/estadística & datos numéricos
realización y análisis de una tarea
solución de problemas
Límites: humanos
masculino
femenino
adolescente
adulto joven
adulto
Responsable: BNCS


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Id: 175100
Autor: Fernando Cabo, Fernando; Caramés, José M; Almaraz, Julián; Espinet, Alfredo.
Título: Extinction of the initial within-compound association established in a blocked preexposure to two compound flavours / Extinción de la asociación intracompuesto inicial establecida en una preexposición por bloques a dos compuestos de sabores
Fuente: Psicológica (Valencia, Ed. impr.);39(1):25-40, ene. 2018. tab, graf.
Idioma: en.
doi: 10.2478/psicolj-2018-0002.
Resumen: Extinction of the A↔X association after blocked preexposure to AX-BX was studied in two experiments. In Experiment 1, two groups of rats received long (14 trials) or short (4 trials) blocked preexposure to AX-BX and subsequent conditioning of X. The results showed that the AX association was equally preserved after long and short preexposure. Experiment 2 studied the effect of blocked preexposure to 0, 1 or 2 ruptures of the AX association on extinction. In this experiment a "rupture" is produced when, in subsequent blocks, one element of the original compound is presented in compound with a different element. A significant extinction was observed only when the AX association was broken twice

Se estudió la extinción de la asociación A↔X después de una preexposición por bloques a AX-BX en dos experimentos. En el Experimento 1, dos grupos de ratas recibieron una preexposición en bloques larga (14 ensayos) o corta (4 ensayos) a AX-BX y posteriormente se condicionó X. Los resultados mostraron que la asociación AX se preservó igualmente tanto después de la preexposición larga como de la corta. En el Experimento 2 se estudió el efecto de la preexposición por bloques a 0, 1 o 2 rupturas en la extinción de la asociación AX. En este experimento una ôrupturaö se produce cuando, en los posteriores bloques, uno de los sabores que forman el compuesto inicial es presentado formando un compuesto con otro sabor diferente. Solo se observó una extinción significativa cuando la asociación AX se rompió dos veces
Descriptores: preferencias alimentarias/psicología
umbral del gusto
percepción del gusto
-animales de laboratorio/psicología
aromatizantes
Límites: animales
ratas
Responsable: BNCS


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Id: 175099
Autor: Luna, Karlos; Martín-Luengo, Beatriz.
Título: The (limited) effect of emotional arousal in the regulation of accuracy in eyewitness memory / El (limitado) efecto de la activación emocional en la regulación de la exactitud de la memoria de testigos
Fuente: Psicológica (Valencia, Ed. impr.);39(1):1-24, ene. 2018. tab, graf.
Idioma: en.
doi: 10.2478/psicolj-2018-0001.
Resumen: Witnesses encoding a crime are likely to feel negative emotions with high arousal, e.g., anxiety or fear. Negative emotions improve memory for central information and impair memory for peripheral information. In this study we explored the effects of emotional arousal and type of information in the regulation of accuracy. The regulation of accuracy allows participants to maximize accuracy, for example, by deciding on the number of alternatives in their response (the plurality option). Participants were induced with high- and low-arousal negative emotions and then shown a slideshow of a crime. Afterwards, they answered questions about central and peripheral contents of the event. Questions followed the basic plurality option procedure. First, participants selected one alternative (single answer); second, they selected three alternatives (plural answer); and, finally, they decided on reporting either the single or the plural answer. Results showed successful manipulation of arousal, and that the regulation of accuracy led to a greater increase in accuracy for peripheral than for central information, but no differences depending on the level of arousal. We also identified two factors that increased accuracy in the plurality option: the ability to discard answers with low chances of being correct and the addition of answers with higher chances of being correct. Either one, or both, can increase witness accuracy

Es muy probable que los testigos de un crimen sientan emociones negativas con un alto grado de activación, por ejemplo, ansiedad o miedo. Las emociones negativas mejoran la memoria de información central y empeoran la memoria de información periférica. En esta investigación estudiamos el efecto de la activación emocional y el tipo de información en la regulación de la exactitud. La regulación de la exactitud permite a los participantes maximizar la exactitud, por ejemplo, decidiendo cuántas alternativas quieren incluir en su respuesta (la opción de pluralidad). Se indujeron en los participantes emociones negativas con un grado de activación alto y bajo, y después se presentó una serie de diapositivas sobre un crimen. Después los participantes respondieron preguntas sobre contenidos centrales y periféricos del crimen. Las preguntas siguieron el procedimiento básico de la opción de pluralidad. Primero los participantes seleccionaron una alternativa (respuesta única), segundo seleccionaron tres alternativas (respuesta plural), y finalmente decidieron si preferían escoger la respuesta única o la plural. Los resultados mostraron que la manipulación de la activación tuvo éxito, y que hubo un mayor aumento en la exactitud con información periférica que central gracias a la regulación de la exactitud, aunque no hubo diferencias en función del nivel de activación. También se identificaron dos factores que aumentan la exactitud en la opción de pluralidad: la capacidad de descartar respuestas con bajas probabilidades de ser correctas y la adición de respuestas con mayores probabilidades de ser correctas. Cada uno de esos factores, o los dos juntos, pueden aumentar la exactitud de los testigos de un crimen
Descriptores: memoria episódica
emoción expresada
recuerdo mental
percepción visual
imagen remanente
-consolidación de la memoria
pruebas psicológicas
recopilación de datos/métodos
crimen/psicología
Límites: humanos
Responsable: BNCS


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Id: 175098
Autor: Lugo, Ferran; Torres, Marta N; Chamizo, VD.
Título: Two strategies used to solve a navigation task: A different use of the hippocampus by males and females? A preliminary study in rats / Dos estrategias que se utilizan para resolver una tarea de navegación: ¿un uso diferente del hipocampo en machos y en hembras?. Un estudio preliminar con ratas
Fuente: Psicológica (Valencia, Ed. impr.);39(2):319-339, jul. 2018. ilus, graf.
Idioma: en.
doi: 10.2478/psicolj-2018-0014.
Resumen: There is abundant research (both in rodents and in humans) showing that males and females often use different types of information in spatial navigation. Males prefer geometry as a source of information, whereas females tend to focus on landmarks (which are often near to a goal objects). However, when considering the role of the hippocampus, the research focuses primarily on males only. In the present study, based on Rodríguez, Torres, Mackintosh, and Chamizo's (2010, Experiment 2) navigation protocol, we conducted two experiments, one with males and another with females, in order to tentatively evaluate the role of the dorsal hippocampus in the acquisition of two tasks: one based on landmark learning and the alternate one on local pool-geometry learning. Both when landmark learning and when geometry learning, Sham male rats learned significantly faster than Lesion male animals. This was not the case with female rats in geometry learning. These results suggest that the dorsal hippocampus could play an important role in males only

Hay mucha investigación (tanto en roedores como en humanos) que muestra que los machos y las hembras a menudo usan diferentes tipos de información en la navegación espacial. Los machos prefieren la geometría como fuente de información, mientras que las hembras utilizan más los puntos de referencia (que a menudo son objetos que se encuentran cerca de una meta). Sin embargo, al considerar el papel del hipocampo, la investigación se centra casi exclusivamente en los machos. En el presente estudio, basado en el protocolo de navegación de Rodríguez, Torres, Mackintosh y Chamizo (2010, Experimento 2), llevamos a cabo dos experimentos, uno con machos y otro con hembras, para tener una primera aproximación del papel del hipocampo dorsal en la adquisición de dos tareas: una basada en el aprendizaje en base a un punto de referencia y la otra basada en el aprendizaje de un vértice de la piscina (aprendizaje de la geometría). Tanto en el aprendizaje basado en el punto de referencia como en el aprendizaje de la geometría, las ratas de control macho aprendieron significativamente más rápido que los machos lesionados. Este no fue el caso con las ratas hembra. Estos resultados sugieren que el hipocampo dorsal podría jugar un papel importante solo en los machos
Descriptores: hipocampo/fisiología
navegación espacial/fisiología
-Distribución por Sexos
ratas/fisiología
monitorización neurofisiológica
modelos animales
Límites: animales
Responsable: BNCS


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Id: 175097
Autor: Cappucci, Paola; Correa, Ángel; Guerra, Pedro; Lupiáñez, Juan.
Título: Differential effects of intensity and response preparation components of acoustic warning signals / Efectos diferenciales de los componentes de intensidad y preparación de la respuesta para señales de alerta acústicas
Fuente: Psicológica (Valencia, Ed. impr.);39(2):292-318, jul. 2018. tab, graf.
Idioma: en.
doi: 10.2478/psicolj-2018-0013.
Resumen: It is known that the increase of intensity on a warning signal (WS) usually decreases reaction times to targets and occasionally is accompanied by a startle reflex reaction that influences the speediness of response execution. In a simple detection task (Experiment 1), a detection task with catch trials (Experiment 2) and a Go-NoGo discrimination task (Experiment 3), we studied the relationship between response preparation and alerting mechanisms operating upon the presentation of warning signals. A WS was presented either synchronously with the target (simultaneous condition) or 1400 ms before it (delayed condition). In all three experiments, the intensity of the WS and the simultaneity between WS and target were orthogonally manipulated. Results confirmed shorter reaction times by increasing the WS intensity. In Experiment 1, all conditions presented a clear acoustic intensity effect. In Experiment 2 we observed shorter reaction times in higher intensity conditions but only when the WS and the target were presented simultaneously. In Experiment 3, the intensity effect was observed only when the WS preceded the target. In all experiments, trials where the WS triggered a startle reflex showed a systematic increase in reaction time, which was independent of response preparation and task demands. In general, our findings suggest that response preparation modulates the alerting mechanisms, as a function of task set, but not the startle reflex. The dissociation between intensity, response preparation and startle supports the interdependence between these mechanisms elicited by the presentation of warning signals

El aumento de la intensidad en una señal de alerta (warning signal, WS) generalmente disminuye los tiempos de reacción al estímulo objetivo y ocasionalmente está acompañada de un reflejo de sobresalto que influye en la rapidez de la respuesta. En tres experimentos, con tarea de detección simple (Experimento 1), de detección con ensayos sin estímulos objetivo (Experimento 2) y de discriminación ôGo-NoGoö (Experimento 3), hemos estudiado la relación entre los mecanismos de preparación de la respuesta y de alerta que ocurren tras la presentación de señales de alerta. Se presentó una WS simultáneamente al target (condición simultánea) o con una antelación de 1400 ms (condición demorada). En los tres experimentos se manipuló ortogonalmente la intensidad de la WS y el intervalo entre WS y estímulo objetivo. Los resultados confirmaron tiempos de reacción más cortos con el aumento de la intensidad de la WS. En el Experimento 1, todas las condiciones presentaron un claro efecto de intensidad acústica. En el Experimento 2 observamos tiempos de reacción más cortos en condiciones de mayor intensidad, pero solo cuando WS y estímulo objetivo se presentaron simultáneamente. En el Experimento 3, el efecto de intensidad se observó únicamente cuando la WS precedía al target. En todos los experimentos, los ensayos donde la WS provocaba un reflejo de sobresalto mostraron un aumento sistemático de los tiempos de reacción, que era independiente de la preparación de la respuesta y del tipo de tarea. En general, nuestros resultados sugieren que la preparación de la respuesta modula los mecanismos de alerta, en función de la tarea, pero no el reflejo de sobresalto. La disociación entre intensidad, preparación de la respuesta y sobresalto apoya la hipótesis de interdependencia entre estos mecanismos, provocados por la presentación de la señal de alerta
Descriptores: percepción auditiva
estimulación acústica/psicología
estado de alerta
-tiempo de reacción
Límites: humanos
Responsable: BNCS


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Id: 175096
Autor: Roldán, Manuel; Marcet, Ana; Perea, Manuel.
Título: Is there a cost at encoding words with joined letters during visual word recognition? / ¿Hay un coste a la hora de codificar las palabras con letras conectadas durante el reconocimiento visual de palabras?
Fuente: Psicológica (Valencia, Ed. impr.);39(2):279-291, jul. 2018. tab, graf.
Idioma: en.
doi: 10.2478/psicolj-2018-0012.
Resumen: For simplicity, models of visual-word recognition have focused on printed words composed of separated letters, thus overlooking the processing of cursive words. Manso de Zuniga, Humphreys, and Evett (1991) claimed that there is an early "cursive normalization" encoding stage when processing written words with joined letters. To test this claim, we conducted a lexical decision experiment in which words were presented either with separated or joined letters. To examine if the cost of letter segmentation occurs early in processing, we also manipulated a factor (i.e., word-frequency) that is posited to affect subsequent lexical processing. Results showed faster response times for the words composed of separated letters than for the words composed of joined letters. This effect occurred similarly for low- and high-frequency words. Thus, the present data offer some empirical support to Manso de Zuniga et al.'s (1991) idea of an early "cursive normalization" stage when processing joined-letters words. This pattern of data can be used to constrain the mapping of the visual input into letter and word units in future versions of models of visual word recognition

Por simplicidad, los modelos computacionales de reconocimiento visual de palabras se han centrado en cómo procesamos las palabras impresas con letras separadas, omitiendo el procesamiento de las palabras con letras conectadas. Manso de Zuniga, Humphreys y Evett (1991) plantearon la existencia de un estadio temprano que segmenta las letras conectadas en las palabras. Para examinar esta hipótesis, se realizó un experimento de decisión léxica en el que las palabras se presentaban con letras separadas o conectadas. Para conocer si este estadio de segmentación ocurría tempranamente, se manipuló otro factor, la frecuencia de uso de las palabras, que influye en el procesamiento léxico. Los resultados mostraron tiempos de respuesta más rápidos para las palabras con letras separadas que conectadas. La magnitud de dicho efecto fue similar para las palabras de alta y baja frecuencia. Estos resultados ofrecen apoyo empírico a la hipótesis de un estadio temprano de segmentación de letras. Además, estos hallazgos permiten delimitar la codificación de las letras a partir de los rasgos visuales en futuras versiones en los modelos de reconocimiento visual de palabras
Descriptores: pruebas de asociación de palabras
reconocimiento (psicología)
-tiempo de reacción
percepción visual
Lectura
pruebas neuropsicológicas
Límites: humanos
Responsable: BNCS



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