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Id: FGT-655 IBECS-Express
Autor: Extremera Pacheco, Natalio; Rey, Lourdes; Sánchez-Álvarez, Nicolás.
Título: Validation of the spanish version of the wong law emotional intelligence scale (wleis-s) / Validación de la versión española de la escala de inteligencia emocional de Wong y Law (WLEIS-S)
Fuente: Psicothema (Oviedo);31(1):94-100, feb. 2019.
Idioma: en.
doi: 10.7334/psicothema2018.147.
Resumen: Background: The Wong and Law Emotional Intelligence Scale (WLEIS) is a self-report emotional intelligence scale based on the theoretical framework of Mayer & Salovey (1997). The aim of this study was to examine the psychometric properties of the Spanish version of the Wong and Law Emotional Intelligence Scale (WLEIS; Wong & Law, 2002) in a large sample of 1,460 adults (815 women and 645 men) ranging from 17 to 64 years old (M = 33.27, SD = 11.60). Method: The scale was back-translated and participants completed a battery of questionnaires including the Spanish WLEIS (WLEIS-S), perceived stress scale, subjective happiness scale, life satisfaction scale, and suicide behavioural questionnaire. Results: The results provided evidence of adequate internal consistency and criterion validity consistent with the original version. Confirmatory factor analysis showed a four-factor structure with good fit. Finally, gender differences were found in the overall Emotional Intelligence score and on the appraising the emotion of others dimension, with women scoring higher than men. Conclusions: Overall our results provide evidence that the WLEIS-S might be a promising tool for the assessment emotional intelligence in the Spanish context

Antecedentes: la escala de Inteligencia Emocional de Wong y Law (WLEIS; Wong & Law, 2002) es un instrumento de auto-informe de inteligencia emocional basado en el marco teórico de Mayer y Salovey (1997). El objetivo de este estudio es examinar las propiedades psicométricas de la versión española de la escala Wong y Law (WLEIS-S) en una amplia muestra de 1.460 adultos (815 mujeres y 645 hombres), con edades entre 17 y 64 años (M= 33.27, DT= 11.60). Método: tras su adaptación mediante traducción inversa, los participantes completaron una batería que incluía la WLEIS-S, una escala de estrés, una escala de felicidad y de satisfacción vital y un cuestionario de conductas suicidas. Resultados: los resultados mostraron una consistencia interna adecuada y una validez de criterio en línea con el instrumento original. El análisis factorial confirmatorio mostró una estructura de cuatro factores con buen ajuste. Finalmente, encontramos diferencias de género en la puntuación total y la dimensión de evaluación de las emociones de los demás, siendo las mujeres quienes puntuaban más alto que los hombres. Conclusiones: en general, nuestros resultados proporcionan evidencias de que la WLEIS-S podría ser una herramienta útil para la evaluación de la Inteligencia Emocional en población adulta española
Responsable: BNCS


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Id: FGT-654 IBECS-Express
Autor: Romero-Abrio, Ana; Martínez-Ferrer, Belén; Sánchez-Sosa, Juan Carlos; Musitu, Gonzalo.
Título: A psychosocial analysis of relational aggression in mexican adolescents based on sex and age / Un análisis psicosocial de la violencia relacional en adolescentes mexicanos en función del sexo y la edad
Fuente: Psicothema (Oviedo);31(1):88-93, feb. 2019. tab.
Idioma: en.
doi: 10.7334/psicothema2018.151.
Resumen: Background: This paper aims to identify predictive variables of relational aggression related to the individual, family and school environment in Mexican adolescents according to sex and age. Method: A total of 8,115 Mexican adolescents (51.5% boys), aged 11 to 16 years old (M = 13.34 years, SD = 1.040), selected by proportional stratified sampling. Results: From a stepwise regression analysis it was observed that the main predictors of relational aggression were non-conformist self-perception of social reputation, psychological distress, attitude toward institutional authority and offensive communication with the mother. Conclusions: Relational aggression underlies important explanatory dimensions for the prevention of school aggression, such as social reputation and psychological distress, which have been little explored in this field of study

Antecedentes: este estudio tiene como objetivo identificar las variables predictoras de la violencia relacional relacionadas con el ámbito individual, familiar y escolar en adolescentes mexicanos, en función del sexo y la edad. Método: participaron 8.115 adolescentes mexicanos (51,5% chicos), de 11 a 16 años (M= 13.34 años; DT= 1.040), seleccionados a partir de un muestreo estratificado proporcional. Resultados: a partir de un análisis de regresión múltiple por pasos se observó que los principales predictores de la violencia relacional fueron la autopercepción no-conformista de la reputación y el malestar psicológico, la actitud hacia la autoridad institucional y la comunicación ofensiva con la madre. Conclusiones: en la violencia relacional subyacen dimensiones explicativas relevantes para la prevención de la violencia escolar como son la reputación social y el malestar psicológico que, sin embargo, han sido poco exploradas en este ámbito de estudio
Responsable: BNCS


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Id: FGT-653 IBECS-Express
Autor: Martín-Perpiñá, María de las Mercedes; Viñas Poch, Ferran; Malo Cerrato, Sara.
Título: Media multitasking impact in homework, executive function and academic performance in spanish adolescents / Impacto del Media multitasking en las tareas escolares, funciones ejecutivas y rendimiento académico en adolescentes españoles
Fuente: Psicothema (Oviedo);31(1):81-87, feb. 2019. tab.
Idioma: en.
doi: 10.7334/psicothema2018.178.
Resumen: Background: The emergence of multi-function devices has created a perceived need to always be connected to multiple media devices, which is called media multitasking. This phenomenon is linked to deficits in cognitive control affecting executive function and learning and academic achievement in adolescents. The present study aimed to explore the relationship of MM, executive functions and academic performance. Method: The sample comprised 977 students aged between 11 and 18 from 6 schools. Media multitasking while doing homework was assessed by the media multitasking index (MMI); executive function was assessed using the DEX-SP and three WISC-IV Subscales; participants' current school marks for mathematics and Spanish language were used to assess academic performance. Results: Media multitasking in adolescents is negatively related to executive function and academic achievement. Adolescents who media multitask more while doing homework report more dysexecutive problems. The results of a subsample (n=114) show worse cognitive functioning of the components related to working memory and process speed and lower academic achievement in language and mathematics. Conclusions: In the current environment of technology overload, where MM is increasingly frequent, it is necessary to develop adaptive strategies that allow adolescents to focus their attention on tasks and avoid distractions

Antecedentes: la aparición de dispositivos multifunción ha creado la necesidad de estar constantemente conectados a múltiples dispositivos multimedia simultáneamente, dando lugar al media multitasking. Este fenómeno se relaciona con déficits de control cognitivo que pueden afectar a la función ejecutiva y el aprendizaje. El objetivo principal es explorar la relación entre media multitasking, funciones ejecutivas y rendimiento académico. Método: la muestra es de 977 estudiantes de 11-18 años de 6 centros educativos. Se calculó el Índice de media multitasking mientras realizaban tareas escolares; se evaluaron las funciones ejecutivas utilizando el DEX-SP y tres subescalas del WISC-IV; y se tuvieron en cuenta las notas de matemáticas y lengua. Resultados: el media multitasking está negativamente relacionado con la función ejecutiva y el rendimiento académico. Los adolescentes que realizaban más media multitasking mientras hacían los deberes informaron de más problemas disejecutivos. Los resultados obtenidos en una sub-muestra (n=114) indicaron un peor funcionamiento cognitivo en tareas que implicaban memoria de trabajo y velocidad de procesamiento e informaron de menor rendimiento académico en lengua y matemáticas. Conclusiones: para reducir un impacto negativo del media multitasking es necesario promover el desarrollo de estrategias que permitan a los adolescentes centrar su atención en las tareas evitando distracciones
Responsable: BNCS


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Id: FGT-652 IBECS-Express
Autor: Castellano, Estanislao; Muñoz-Navarro, Roger; Toledo, María Sol; Spontón, Carlos; Adrián Medrano, Leonardo.
Título: Cognitive processes of emotional regulation, burnout and work engagement / Procesos cognitivos de regulación emocional, burnout y engagement en el trabajo
Fuente: Psicothema (Oviedo);31(1):73-80, feb. 2019. tab, graf.
Idioma: en.
doi: 10.7334/psicothema2018.228.
Resumen: Background: Workers constantly resort to cognitive processes of emotion regulation to deal with emotions they experience in the workplace. These processes belong either to the "automatic" (preconscious and fast) or the "elaborative" (conscious and slow) mode. This study aims to determine the role of these variables in the work setting and to analyze their relationship with positive and negative affect, engagement and burnout. Method: 350 employees (54.8% men and 45.2% women) were presented with several instruments measuring burnout, engagement, affect and cognitive emotion regulation strategies in a prospective study. An explanatory model was tested through structural equation modeling analysis. Results: Acceptable fit indices and a significant explanatory value both for burnout (61%) and engagement (58%) were obtained. The use of "automatic" cognitive regulation strategies was associated with the presence of negative affect and burnout whereas "elaborative" processes were associated with positive affect and engagement. Conclusions: Our findings underscore the importance of the role of cognitive emotion regulation in organizational settings

Antecedentes: los trabajadores apelan constantemente a procesos cognitivos de regulación emocional para lidiar con las emociones que experimentan en el trabajo. Estos procesos se pueden distinguir en dos modos de procesamiento, uno es preconsciente y rápido, llamado "automático"; y otro es consciente y más lento, llamado "elaborativo". El objetivo de este trabajo fue determinar el papel de estas variables en el entorno de trabajo y analizar su relación con el afecto positivo y negativo, el burnout y el engagement. Método: 350 trabajadores (54,8% hombres y 45,2% mujeres) completaron varios instrumentos que miden burnout, engagement, afecto y estrategias cognitivas de regulación emocional en un estudio prospectivo. Se testeó un modelo explicativo a través del análisis de ecuaciones estructurales. Resultados: se obtuvieron valores aceptables en los índices de ajuste y un valor explicativo significativo tanto para el burnout (61%) como para el engagement (58%). El uso de estrategias cognitivas de regulación emocional "automáticas" se relacionó con la presencia de afecto negativo y burnout, mientras que el uso de procesos "elaborativos" se relacionó con la experiencia de afecto y compromiso positivo. Conclusiones: estos resultados corroboran la importancia del papel de la regulación cognitiva de las emociones en el entorno organizacional
Responsable: BNCS


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Id: FGT-651 IBECS-Express
Autor: León, José Antonio; Martínez-Huertas, José Ángel; Olmos, Ricardo; Moreno, José David; Escudero, Inmaculada.
Título: Metacomprehension skills depend on the type of text: an analysis from differential item functioning / Las habilidades metacomprensivas dependen del tipo de texto: un análisis desde el Funcionamiento Diferencial de los Ítems
Fuente: Psicothema (Oviedo);31(1):66-72, feb. 2019. tab.
Idioma: en.
doi: 10.7334/psicothema2018.163.
Resumen: Background: Metacomprehension skills determine an individual reader's ability to judge their degree of learning and text comprehension and have considerable importance in their ability to learn from reading. Given that many comprehension processes are influenced by text characteristics, the aim of the present study was to analyze whether different types of text have significant impact on metacomprehension skills at two different points in primary education. Method: A total of 823 students (4th and 6th years of primary school, 9 to 11 years old) read three different texts (narrative, expository and discontinuous texts) taken from ECOM-PLEC.Pri, a standardized Spanish test for reading comprehension (León, Escudero, & Olmos, 2012). Students were classified by their metacomprehension skills. A Differential Item Functioning (DIF) analysis was conducted in order to analyze whether the underlying reading comprehension and metacomprehension processes differed across text types. Results: Results showed a considerable divergence of performance for reading narrative texts as opposed to expository and discontinuous texts. These differences were related to academic level. Conclusion: Text characteristics such as the type of text can have a great impact on metacomprehension skills and, consequently, on learning

Antecedentes: la metacomprensión supone la habilidad que uno mismo posee para juzgar su grado de aprendizaje y comprensión de un texto, adquiriendo una gran importancia en la comprensión lectora. Dado que los procesos de comprensión se encuentran influenciados por las características de los textos, el objetivo de este estudio fue analizar si diferentes tipos de texto afectan de manera significativa a la habilidad metacomprensiva de estudiantes de distintos niveles de Educación Primaria. Método: un total de 823 estudiantes de 4º y 6º de Primaria (9 y 11 años) leyeron tres textos diferentes (narrativo, expositivo y discontinuo) tomados de la prueba estandarizada de comprensión lectora ECOMPLEC.Pri (León, Escudero, y Olmos, 2012). Los estudiantes fueron clasificados por su nivel de metacomprensión obtenido en la prueba. Un Análisis Diferencial del Ítem (DIF) se aplicó para analizar si los procesos de comprensión lectora y de metacomprensión difieren entre tipos de texto y niveles académicos de los participantes. Resultados: los resultados mostraron una notable divergencia en el rendimiento metacognitivo del texto narrativo frente a los textos expositivo y discontinuo. Estas diferencias estaban relacionadas con el nivel académico. Conclusión: el tipo de texto puede tener un gran impacto en las habilidades de metacomprensión y, consecuentemente, en el aprendizaje de textos
Responsable: BNCS


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Id: FGT-650 IBECS-Express
Autor: Meléndez, Juan C; Escudero, Joaquín; Satorres, Encarnación; Pitarque, Alfonso.
Título: Type of memory and emotional valence in healthy aging, mild cognitive impairment, and alzheimer's disease / Tipo de memoria y valencia emocional en adultos mayores sanos, deterioro cognitivo leve y enfermedad de Alzheimer
Fuente: Psicothema (Oviedo);31(1):60-65, feb. 2019. tab.
Idioma: en.
doi: 10.7334/psicothema2018.181.
Resumen: Background: Autobiographical memory (AM) presents components related to the type of memory and may present an associated emotional valence. Comparing healthy older adults, adults with mild cognitive impairment (MCI), and adults with Alzheimerïs disease (AD) gives contradictory results. We examined AM in these groups to analyze differences and provide information that would contribute to the understanding of AM and associated emotional deficits in patients. Method: 31 AD, 32 MCI, and 32 healthy older adults were evaluated using the Autobiographical Memory Test. Taking the number of memories elicited in each category as a dependent variable, an ANOVA of three groups × 3 types of valence was applied (positive, negative, neutral, intrasubject), and another ANOVA of 3 groups × 3 types of memory (specific, general, vague, intrasubject). Results: specific-type responses are reduced with the progression of the pathology and in addition healthy subjects have a positive valence while AD presents a mainly neutral valence. Conclusions: Cognitive problems associated with aging tend to affect the highest level of AM specificity. Healthy subjects and MCI have memories with an emotional valence, whereas the AD group has a significant deterioration in these memories

Antecedentes: la memoria autobiográfica (MA) presenta componentes relacionados con el tipo de recuerdo y una valencia emocional asociada a este. Los resultados al comparar adultos mayores sanos, deterioro cognitivo leve (DCL) y enfermedad de Alzheimer (EA) son contradictorios. Se evaluó la MA de estos grupos para analizar diferencias y ofrecer información que contribuya a la comprensión de la MA y los déficits emocionales asociados a los pacientes. Método: 31 AD, 32 MCI y 32 adultos mayores sanos fueron evaluados con el Test de Memoria Autobiográfica. Tomando como variable dependiente el número de memorias elicitadas en cada categoría se aplicó un ANOVA de tres grupos × 3 tipos de valencia (positiva, negativa, neutra; intrasujeto), y otro ANOVA de 3 grupos × 3 tipos de recuerdo (específico, general, vago; intrasujeto). Resultados: las respuestas específicas se reducen con la progresión de la patología y los sanos presentan mayor recuerdo positivo y los EA principalmente valencias neutras. Conclusiones: los problemas cognitivos asociados con el envejecimiento tienden a afectar el nivel más alto de especificidad de la MA. Los sujetos sanos y DCL presentan recuerdos con valencia emocional, mientras que los EA tiene un deterioro significativo en los recuerdos y su asociación a las emociones
Responsable: BNCS


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Id: FGT-649 IBECS-Express
Autor: Gil-Luciano, Bárbara; Calderón-Hurtado, Tatiana; Tovar, Daniel; Sebastián, Beatriz; Ruiz, Francisco J.
Título: How are triggers for repetitive negative thinking organized? a relational frame analysis / Análisis de la organización de los disparadores del pensamiento negativo repetitivo desde la teoría del marco relacional
Fuente: Psicothema (Oviedo);31(1):53-59, feb. 2019. graf, ilus, tab.
Idioma: en.
doi: 10.7334/psicothema2018.133.
Resumen: Background: Repetitive negative thinking (RNT) has been identified as an important transdiagnostic process. However, little empirical research has been conducted into how triggers for RNT are organized. This study tested the hypothesis that these triggers are usually hierarchically related. Method: One-hundred undergraduates underwent several evaluation phases. Firstly, a diagnostic interview was administered. Secondly, participants responded to several questionnaires measuring emotional symptoms and the tendency to engage in RNT. Thirdly, participants were presented with a list of thoughts that typically serve as triggers for RNT. They were asked to select the thoughts they usually experienced and to rate how much they became entangled in those thoughts. Fourthly, three types of diagrams were explained that showed ways in which the triggers could be organized: COORDINATION, COMPARISON, and HIERARCHY. Participants were asked to select the diagram that best described them. Results: Seventy-nine participants organized their triggers for RNT in hierarchies, 19 participants in relationships of comparison, and 2 in coordination. Participants who selected HIERARCHY exhibited higher scores in RNT than those who selected the comparison diagram. Conclusions: Psychological interventions aimed at disrupting RNT should take into account how triggers are organized

Antecedentes: el pensamiento negativo repetitivo (PNR) ha sido identificado como un proceso transdiagnóstico relevante. Sin embargo, se ha realizado escasa investigación acerca de cómo se relacionan sus disparadores. Este estudio evaluó la hipótesis de que los disparadores suelen relacionarse jerárquicamente. Método: se evaluó a 100 universitarios. Primero, se administró una entrevista diagnóstica. Segundo, los participantes completaron medidas de síntomas emocionales y la tendencia a implicarse en PNR. Tercero, se les presentó un listado de pensamientos que suelen funcionar como disparadores de PNR, seleccionaron los que suelen experimentar y evaluaron el grado en que se quedan enredados con ellos. Cuarto, se les explicó tres diagramas que representaban formas en que los disparadores pueden organizarse: COORDINACIÓN, COMPARACIÓN y JERARQUÍA. Finalmente, se les pidió que seleccionaran el que mejor se les ajustaba. Resultados: setenta y nueve participantes organizaron los disparadores en jerarquías, 19 en relaciones de comparación y 2 en coordinación. Los participantes que seleccionaron JERARQUÍA obtuvieron mayores puntuaciones en PNR que los que eligieron el diagrama de comparación. Conclusiones: las intervenciones psicológicas que buscan alterar PNR deberían tener en cuenta cómo se organizan los disparadores
Responsable: BNCS


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Id: FGT-648 IBECS-Express
Autor: González-Pardo, Héctor; Arias, Jorge L; Vallejo, Guillermo; Conejo, Nélida M.
Título: Influence of environmental enrichment on the volume of brain regions sensitive to early life stress by maternal separation in rats / Influencia del enriquecimiento ambiental en el volumen de regiones cerebrales sensibles a estrés vital temprano por separación materna en ratas
Fuente: Psicothema (Oviedo);31(1):46-52, feb. 2019. graf, ilus, tab.
Idioma: en.
doi: 10.7334/psicothema2018.290.
Resumen: Background: Exposure to maternal separation (MS) in rodents may have long-lasting consequences for the structure and function of several brain regions, eventually associated with alterations in cognition and emotion later in life. Post-weaning environmental enrichment (EE) has been reported to ameliorate the detrimental effects of exposure to early life stress mainly in the hippocampus. Method: In vivo magnetic resonance imaging (MRI) was applied to evaluate possible volumetric changes in the dorsal and ventral hippocampus, the medial prefrontal cortex and the dorsal striatum of 90-day-old male rats after daily MS for 240 min from postnatal days 2-21. Results: No significant volume changes were found in the selected brain regions in MS animals as compared with an age-matched control group. However, additional groups of control and MS animals with EE from days 21-60 showed significant volume increases in the medial prefrontal cortex and the ventral hippocampus as compared to the groups without EE. In addition, general hemispheric asymmetry was found in the volume of the brain regions measured. Conclusions: Our results demonstrate that EE could have differential effects depending on previous exposure to MS and on the development of brain lateralization

Antecedentes: la exposición a separación materna (MS) en roedores puede tener consecuencias a largo plazo en la estructura y función de regiones cerebrales, particularmente asociadas con alteraciones cognitivas y emocionales. El enriquecimiento ambiental (EE) tras la lactancia ha mostrado contrarrestar los efectos adversos de la exposición a estrés temprano principalmente en el hipocampo. Método: se obtuvieron imágenes por resonancia magnética (IRM) in vivo para evaluar los posibles cambios volumétricos en el hipocampo dorsal y ventral, la corteza prefrontal medial y el estriado dorsal en ratas macho de 90 días de edad tras MS durante 240 min diarios entre los días 2 y 21. Resultados: no hallamos cambios significativos de volumen en las regiones cerebrales seleccionadas de animales MS, frente a un grupo control. Sin embargo, grupos adicionales de animales control y MS con EE entre los días 21-60 mostraron incrementos volumétricos significativos en la corteza prefrontal medial y el hipocampo ventral, frente a grupos sin EE. Asimismo, se encontró asimetría hemisférica en el volumen de las regiones cerebrales medidas. Conclusiones: nuestros resultados demuestran que el EE tendría efectos diferenciales dependiendo de la exposición previa a la MS y en el desarrollo de la lateralización cerebral
Responsable: BNCS


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Id: FGT-647 IBECS-Express
Autor: Ferrer-Pérez, Victoria A; Bosch-Fiol, Esperanza; Sánchez-Prada, Andrés; Delgado-Álvarez, Carmen.
Título: Beliefs and attitudes about intimate partner violence against women in spain / Creencias y actitudes sobre la violencia contra las mujeres en la pareja en España
Fuente: Psicothema (Oviedo);31(1):38-45, feb. 2019. tab, graf.
Idioma: en.
doi: 10.7334/psicothema2018.206.
Resumen: Background: Some attitudes serve to justify violence against women, to blame women for the violence they experience, and to perpetuate levels of this violence. These attitudes often stem from traditional norms and beliefs which are important to identify. The purpose of this study is to compare beliefs about intimate partner violence against women (IPVAW) between two time points, examining the effect of the respondentsû sex and previous academic-training. Method: Two opportunity samples of undergraduates took part in this study: 1,392 in 2006 (34.4% men and 65.6% women) and 730 in 2018 (36.3% men and 63.7% women). A four-factor model from the Inventory of Distorted Thoughts on Women and Violence (IPDMV) was used after assessing fit through CFA. Results: Significant differences between 2006 and 2018 in all factors were found using MANCOVA (covariable: age). Differences were also found by sex and previous academic-training, and effects of interaction in the first factor between these variables and the time point. Conclusions: The beliefs and distorted thoughts about women and violence fell between the two time points analysed, with less acceptance of these beliefs among women and people with prior IPVAW academic-training

Antecedentes: algunas actitudes sirven para justificar la violencia contra las mujeres, culparlas por la violencia que experimentan, y perpetuar los niveles de esta violencia. Estas actitudes a menudo se derivan de normas y creencias tradicionales que es importante identificar. El objetivo de este estudio es comparar las creencias sobre violencia contra las mujeres en la pareja (IPVAW) entre dos momentos temporales, analizando el efecto del sexo y la formación académica previa. Método: se utilizan dos muestras de conveniencia: 1.392 estudiantes universitarios en 2006 (34,4% hombres y 65,6% mujeres) y 730 en 2018 (36,3% hombres y 63,7% mujeres). Se emplea un modelo de cuatro factores del Inventario de Pensamientos Distorsionados sobre la Mujer y la Violencia (IPDMV), tras evaluar el ajuste mediante AFC. Resultados: se obtienen, mediante MANCOVA (covariable: edad), diferencias significativas entre 2006 y 2018 en todos los factores. Se observan asimismo diferencias por sexo y formación académica previa, y efectos de interacción en el primer factor entre estas variables y el momento temporal. Conclusiones: las creencias y pensamientos distorsionados sobre la mujer y la violencia disminuyen entre los dos momentos analizados, y son menores en las mujeres y las personas con formación académica previa en IPVAW
Responsable: BNCS


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Id: FGT-646 IBECS-Express
Autor: Begara Iglesias, Olaya; Gómez Sánchez, Laura E; Alcedo Rodríguez, M Ángeles.
Título: Do young people with asperger syndrome or intellectual disability use social media and are they cyberbullied or cyberbullies in the same way as their peers? / ¿Las personas jóvenes con síndrome de Asperger o discapacidad intelectual utilizan las redes sociales y son ciberacosados o ciberacosadores como sus padres?
Fuente: Psicothema (Oviedo);31(1):30-37, feb. 2019. tab, graf.
Idioma: en.
doi: 10.7334/psicothema2018.243.
Resumen: Background: The aim of the present study is to explore how youth with intellectual disability or Asperger syndrome use new technologies and social media in comparison with their peers without disability. Method: Participants were 181 adolescents with a mean age of 16 years old (SD=3.7) who completed the ôCyber-aggression Questionnaire for Adolescentsö, the ôCyber-victimization Questionnaire for Adolescentsö and a questionnaire on social media and new technologies. Results: Percentages of use of new technologies (61% tablets, 93% computers, 97% mobiles) are similar among groups but adolescents with Asperger syndrome or intellectual disability have been using them since more recent times and their uses are more limited. They also use social media less; the group with Asperger syndrome uses them the least. There are no significant differences in the frequency of cyberbullying. Conclusion: Despite using social media less, the frequency of cyberbullying is similar to their peers. Besides, the observed prevalence of cyberbullying is higher than that mentioned in previous studies in which informants were not the youths themselves

Antecedentes: este estudio se centra en explorar el uso que hace la juventud con discapacidad intelectual o síndrome de Asperger de las nuevas tecnologías y las redes sociales en comparación con sus pares sin discapacidad. Método: los participantes fueron 181 jóvenes con una edad media de 16 años (DT= 3.7 años), quienes cumplimentaron el ôCyber-aggression Questionnaire for Adolescentsö, el ôCyber-victimization Questionnaire for Adolescentsö y un cuestionario sobre el uso de redes sociales y nuevas tecnologías. Resultados: los porcentajes de uso de las nuevas tecnologías (61% tablet, 93% ordenador y 97% móvil) son similares entre los grupos, pero los jóvenes con síndrome de Asperger y discapacidad intelectual las usan desde hace menos tiempo y hacen un uso más limitado de ellas. También usan menos las redes sociales, siendo el grupo con síndrome de Asperger el que menos las usa. No existen diferencias significativas en la frecuencia de ciberbullying. Conclusión: a pesar de que utilizan menos las redes sociales, la prevalencia de ciberbullying es similar a la de sus iguales. Además, la prevalencia observada en todos los grupos es más elevada que la apuntada en otros estudios en la que los informantes no suelen ser los propios jóvenes
Responsable: BNCS



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