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Id: ET1-2955 IBECS-Express
Autor: Gordo, Leire; Merino, Laura; Martínez Pampliega, Ana.
Título: Egokitzen infantil: Análisis de la eficacia de un programa de intervención grupal con hijos/as de padres/madres divorciados / Egokitzen infantil: The efficacy analysis of a group intervention program for children of divorced parents
Fuente: Cuad. psiquiatr. psicoter. niño adolesc;(63):113-122, ene.-jun. 2017. tab.
Idioma: es.
Resumen: Este estudio analiza la eficacia del programa de in-tervención "Egokitzen Infantilö para hijos/as de padres/madres divorciados. Los objetivos de este estudio son presentar el programa "Egokitzen Infantilö, analizar la eficacia de este programa en función de las variables de interés (percepción del conflicto interparental, inseguridad en el sistema familiar y regulación emocional) y analizar el impacto del programa en la salud de los/as menores. Diez hijos/as de padres/madres divorciados participaron en el grupo. Los resultados tras la evaluación pre-tratamiento y post-tratamiento muestran que las hipótesis se confirmaron parcialmente. Se describen también las limitaciones de este estudio

This study analyzed the feasibility of a group inter-vention program "Egokitzen Infantilö for children of divorced parents. The aims of this study are to introduce "Egokitzen Infantilö program, analyze the efficacy of this program in terms of inter-parental conflict, insecurity in family system and emotional regulation and analyze the impact of the program on children ́s health. Ten children of divorced parents participated in the group. Results based on the pre-treatment and post-treatment evalua-tion shows that the hypotheses were partially confirmed. Limitations of the study are discussed
Responsable: BNCS


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Id: ET1-2954 IBECS-Express
Autor: Rodríguez Ochoa, Olga; Estalayo Hernández, Ángel; González Serrano, Fernando.
Título: Abordaje terapéutico de adolescentes con graves problemas de conducta en un centro de menores. Evolución de un caso / Therapy for adolescents with severe conduct disorders in a young residential center. A case evolution
Fuente: Cuad. psiquiatr. psicoter. niño adolesc;(63):101-111, ene.-jun. 2017. tab, graf.
Idioma: es.
Resumen: La prevalencia de problemas de conducta, violencia, consumo de tóxicos y trastornos mentales en la población de menores usuarios de recursos de Justicia Juvenil y/o protección es muy significativa. En el siguiente trabajo presentamos el caso de un joven adolescente en el que destacan una personalidad de tendencia borderline, con presencia de relaciones interpersonales inestables y conductas impulsivas y autopunitivas. Detallamos el itinerario educativo-terapéutico con él realizado y los cambios registrados en las distintas pruebas psicométricas (MACI- Inventario Clínico para Adolescentes de Millon) a las que se ha sometido al joven durante su paso por el centro de internamiento. La experiencia acumulada en el campo de la Justicia Juvenil nos permite describir un modelo de atención específica que integra profesionales de los ámbitos educativo, clínico y judicial, que parte con el objetivo prioritario de asegurar la atención óptima del menor. La intervención que se lleva a cabo en el Centro tiene como modelo terapéutico de referencia la Psicoterapia de Vinculación Emocional Validante (VEV). La VEV se enmarca dentro de los modelos integradores en psicoterapia y constituye una metodología especializada de intervención en dispositivos de justicia juvenil y protección de menores

The prevalence of behavioral problems, violence, drug consumption and mental disorders is significant in juvenile detention centers. In the following paper, we present the case of a young teenager, highlighting a borderline personality trend, with the presence of unstable interpersonal relationships and self-punitive and impulsive behavior.We outline the educational and therapeutic itinerary he underwent, and the changes registered in various psychometric tests carried out (MACI -Millon Adolescent Clinical Inventory) during his time at the detention center. The experience accumulated in the field of juvenile justice allows us to determine a specific model, involving educational, clinical, and legal professionals, commencing with the primary objective of ensuring the optimal care of the child. The intervention takes place in the Centre and has a therapeutic model of reference, Validation Emotional Bonding Psychotherapy (VSV). This is part of the integrative models in psychotherapy, a methodology specializing in intervention in juvenile justice and child protection
Responsable: BNCS


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Id: ET1-2953 IBECS-Express
Autor: Solana, Begoña; Jorquera, Cristina; Panera, Consuelo; Garran, Encarni; Vaccari, Francisco; Rodriguez, Maria Irene; Azpiri, Miriam; Cabús, Gemma.
Título: Desarrollo del programa de atención específica a los transtornos mentales graves infantiles en la red de salud mental de Bizkaia / Development of the specific attention program for children's serious mental disorders in the mental health network of Bizkaia
Fuente: Cuad. psiquiatr. psicoter. niño adolesc;(63):91-99, ene.-jun. 2017. tab, graf.
Idioma: es.
Resumen: Se describe el diseño y puesta en marcha de un programa de tratamiento ambulatorio intensivo, dirigido a niños afectados de trastorno mental grave. Asimismo se explicitan las intervenciones clínicas, la necesidad del trabajo en red y la coordinación estructurada con otros servicios e instituciones. Se constata el beneficio de dicho programa tanto en una mejor atención a los afectados como en un aprovechamiento más eficiente de los recursos del Sistema Sanitario

Design and implementation of an intensive outpatient treatment program, aimed at children with severe mental disorder is described. Clinical interventions, the need for networking and structured coordination with other services and institutions are also explicited. Benefits are found both for better care for those affected and also for better use of the resources of the health system
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Id: ET1-2952 IBECS-Express
Autor: Morer Bamba, Bárbara; Ayala Cuevas, Beatriz; Boullón Gómez, Alejandra; Burillo Gonzalvo, María; García Rubio, María José.
Título: El duelo perinatal por muerte gestacional tardía / Perinatal bereament for late gestational loss
Fuente: Cuad. psiquiatr. psicoter. niño adolesc;(63):85-90, ene.-jun. 2017.
Idioma: es.
Resumen: El presente trabajo trata del duelo perinatal, concretamente, aquel que se da tras una muerte gestacional tardía. Las reflexiones que presentamos se enmarcan en el trabajo de interconsulta psicológica en un Hospital Materno-infantil. Los padres que pierden a un hijo antes del nacimiento se enfrentan a la difícil tarea de un duelo con ciertas particularidades. En la pérdida perinatal vida y muerte aparecen al mismo tiempo, no hay una historia compartida con el hijo esperado, no existe un reconocimiento social de esta pérdida y, a pesar de todo ello, se da un movimiento simbólico en la estructura familiar, quedando un lugar vacío, aquel que habría ocupado el recién nacido. Se señala la importancia de los primeros momentos en el acompañamiento a estos padres y su influencia en la elaboración posterior

This work deals with the perinatal bereavement, but with a particular one that comes after a late gestational death. The reflections we present are framed in the work of psychological interconsultation in a Maternal and Child Hospital. Parents who lose a child before birth face the difficult bereament task with certain peculiarities. In the perinatal loss life and death appear at the same time, there is no shared history with the expected child, there is no social recognition of this loss and, despite all this, there is a symbolic movement in the family structure, leaving an empty place, that would have occupied the newborn. The importance of the first moments in the accompaniment to these parents and their influence in the later elaboration is indicated
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Id: ET1-2951 IBECS-Express
Autor: Moreno García, M Victoria; Risco Lázaro, Ana; Barahona, Nieves.
Título: El sentido de la vida en universitarios españoles / The meaning of life in Spanish university students
Fuente: Cuad. psiquiatr. psicoter. niño adolesc;(63):75-84, ene.-jun. 2017. tab, graf.
Idioma: es.
Resumen: Presentamos un estudio en el que se propone un perfil del Sentido de la Vida en jóvenes universitarios. En el estudio participaron 1172 estudiantes de diferentes universidades españolas (888 mujeres, 284 hombres). Con una edad comprendida entre los 17 y más de 23 años. Se aplicaron el instrumento PIL (Purpose in Life) para la medición del Sentido de la Vida y un cuestionario complementario

We present a study in which proposed a profile of Meaning in Life in universities students. In this study participated 1172 students from different Spanish universities (888 women, 284 men). With an age between 17 and 23 years. Were applied the PIL (Purpose in Life) instrument for measuring the Meaning of Life and an additional questionnaire
Responsable: BNCS


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Id: ET1-2950 IBECS-Express
Autor: Brun, Josep M; Aixandri, Núria; Olives, Susanna.
Título: Programa AGIRA (2007-2015): Números para una reflexión / AGIRA Program (2007-2015): Numbers for reflection
Fuente: Cuad. psiquiatr. psicoter. niño adolesc;(63):63-74, ene.-jun. 2017. ilus, tab, graf.
Idioma: es.
Resumen: El Programa AGIRA apostó por la sistematización desde la atención pública de una oferta de asistencia global, constante, integrada y coordinada para los niños diagnosticados de TEA -o para aquellos en riesgo de desarrollarlo- y sus familias. Ese trabajo se tradujo en una mejor comprensión del trastorno y un mayor acompañamiento a los afectados, familiares y profesionales que los atendían. Como consecuencia del despliegue del Programa se generó, a la vez, una base de datos de la totalidad de los casos atendidos que nos permite estudiar, comprobar y reflexionar sobre algunas hipótesis formuladas, tales como incidencia, prevalencia, efectos de la precocidad del tratamiento, diferencias por sexos, entre otras. Esos registros abren las puertas a futuros análisis en mayor profundidad de factores precoces que hagan más eficaz nuestro trabajo. Este artículo pretende señalar algunas pistas de ese proceso

The AGIRA Program bet on the systematization of a comprehensive, continuous and coordinated assistance offered to children diagnosed with autism or at risk of ASD and their families within the public system. Its application resulted in a better understanding of the disorder itself and also in an improved attention to both the target children and their families, and to the professionals involved in their treatment. In parallel to the implementation of the program, a database of all the cases attended was created. This database provides evidence that allows us to check and to reflect upon current assumptions such as the incidence, prevalence and effects of early treatment, differences by sex, among other issues. As a result, the possibility to work with these data opens the doors to further analyses that should contribute to making our intervention work more effective. This paper outlines the process undertaken
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Id: ET1-2949 IBECS-Express
Autor: Mirabent Junyent, Vinyet.
Título: Los padres de adolescentes adoptados en el trabajo clínico. Fantasías, inquietudes y conflictos / Parents of adopted adolescents in clinical work: Fantasies, worries, and conflicts
Fuente: Cuad. psiquiatr. psicoter. niño adolesc;(63):49-62, ene.-jun. 2017.
Idioma: es.
Resumen: El adolescente adoptado vive con mayor inquietud y complejidad la crisis propia de esta etapa. Se le hace presente su genética y su diferencia racial, se le aparecen fantasías e identificaciones con sus padres biológicos y con los adoptivos, e interrogantes acerca de su historia previa a la adopción y acerca del sentido de su presencia en la familia. Por otro lado a los padres se les pueden despertar duelos no resueltos, fantasías e inquietudes que contribuyen a que los conflictos se encallen y entren en una escalada de tensión. Entonces padres e hijos pueden irse alejando y poner en riesgo el vínculo filial. Será importante que los profesionales ayudemos a los padres a dar significado a las conductas de los hijos, a mentalizar, para que aguanten, contengan i acompañen a su hijo/a en los conflictos y dolor que ahora revive, y le ayuden así a la resolución de la crisis adolescente

The adopted adolescent lives through the crisis proper to this vital stage with more worry and complexities. His genetics and race differences appear to him, coupled with fantasies and identifications with his/her biological parents and with the adoptive ones, and interrogation points appear about his history previous to adoption, together with the ones that have to do with the sense of his presence in the family. On the other side, unresolved bereavements of the parents can be awaken in them; fantasies and worries that contribute to the conflicts get stuck and tension increases gradually. Parents and children can get distanced and the parental-filial bond be put under risk. It will be of importance that as professionals we help the parents to give sense and signification to the behaviour of the children, and to mentalise, so that they can hold, contain and accompain their son/daughter in the conflicts and pain that he/she is now reviving and help them in this way to the resolution of adolescent crisis
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Id: ET1-2948 IBECS-Express
Autor: Dangerfield, Mark.
Título: Aportaciones del tratamiento basado en la mentalización (MBT-A) para adolescentes que han sufrido adversidades en la infancia / Mentalization-based treatment (MBT-A) contributions for adolescents who have suffered adversity in childhood
Fuente: Cuad. psiquiatr. psicoter. niño adolesc;(63):29-47, ene.-jun. 2017.
Idioma: es.
Resumen: El artículo se ocupa del tratamiento basado en la mentalización para adolescentes que han sufrido grandes adversidades en la infancia. Aborda el concepto de mentalización según el modelo desarrollado por Anthony Bateman, Peter Fonagy y otros autores del Centro Anna Freud de Londres. Se ilustra el abordaje basado en la mentalización con una viñeta clínica para ejemplificar algunos de los aspectos técnicos descritos

The article deals with treatment based on mentalization for adolescents who have suffered great adversities in childhood. It addresses the concept of mentalization according to the model developed by Anthony Bateman, Peter Fonagy and other authors of the Anna Freud Center in London. The approach based on mentalization is illustrated with a clinical vignette is to exemplify some of the technical aspects described
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Id: ET1-2947 IBECS-Express
Autor: Monserrat Femenia, Alicia; Muñoz Guillén, Mayte.
Título: Retos creativos en las psicoterapias con niños y adolescentes adoptados / Creative challenges in psychotherapies with adopted children and adolescents
Fuente: Cuad. psiquiatr. psicoter. niño adolesc;(63):17-28, ene.-jun. 2017.
Idioma: es.
Resumen: El artículo trata de una puesta al día de algunas conceptualizaciones sobre la adopción, tomando en cuenta los aportes actuales y los importantes cambios que se han ido sucediendo en el campo de la adopción. Se revisan conceptos tales como abandono, parentalidad y familia, tomando en consideración reflexiones de algunos psicoanalistas sobre el contexto actual y los valores vigentes, y se trabajan las vivencias de desarraigo y la herida narcisista que acarrea el no poder crecer en la familia de origen. Se busca realizar un aporte a la construcción de una nueva cultura de la adopción en la especificidad de la psicoterapia, integrando recursos que engloben espacios diversos según el grado de sufrimiento que se detecte en la demanda del niño y/o adolescente. Se presenta a través del conflicto, la elaboración de la necesidad de conjugar la voluntad integradora del análisis de una realidad siempre compleja, para enlazar las necesidades-deseos, acompañada del placer de pensar, de interrogar-se, de analizar-se, en un trabajo de apropiación y de elaboración fantasmática de la propia historia que conferiría a ésta, figurabilidad y una posible representabilidad psíquica

The article it is an update of some conceptualizations on adoption, taking into account the current contributions and the important changes that have been taking place in the field of adoption. Concepts such as abandonment, parenting and family are reviewed, taking into consideration the reflections of some psychoanalysts on the current context and current values, and the experiences of uprooting and the narcissistic wound that leads to not being able to grow in the family of origin. It seeks to make a contribution to the construction of a new culture of adoption in psychotherapy, integrating resources that encompass different spaces according to the degree of suffering that is detected in the demand of the child and / or adolescent. Through the conflict, the elaboration of the need to combine the integrative will of the analysis of a complex reality, to link the needs and desires, accompanied by the pleasure of thinking, of interrogating, of analyzing, in a process of appropriation and phantasmatic elaboration of own history that would give to it figurability and a possible psychic representation
Responsable: BNCS


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Id: 173944
Autor: Bordin, Elena; Giliberto, Massimo.
Título: Kaleidoscopic process: The construction of adolescence from teenagers' and parents' point of view
Fuente: Cuad. psiquiatr. psicoter. niño adolesc;2(65,cong):55-59, ene.-jun. 2018.
Idioma: en.
Resumen: Looking at adolescence from teenagers and parents' point of view might channel different narratives about what this process can be and how they both construe their relationship. The present work is a two stages preliminary research: in the first one both adolescents' and parents' reciprocal constructions about themselves, the others and adolescence were collected. In the second stage authors presented to the same groups of participants their previously collected perceptions, in the form of Perceiver-Element Grid, and interviewed them about their responses to these. This work will share the outcomes of inviting parents and adolescents to 'take the role of the other', to see themselves through the other's eyes. Further both clinical and research applications will be discussed

No disponible
Descriptores: conducta adolescente/psicología
teoría de los constructos personales
padres/psicología
procesos psicoterapéuticos
-relaciones padres-hijos
responsabilidad parental/psicología
terapia familiar/métodos
psicoterapia/métodos
grupos focales/utilización
Límites: humanos
adolescente
Responsable: BNCS



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